1 INTELIGENCIJA I UMJETNA INTELIGENCIJA
na temelju informacija dobivenih od spektrometra mase i znanja iz kemije. Pri tome se intenzivno
koristilo znanje pohranjeno u obliku velikog broja produkcijskih pravila oblika. Slijedio ga je 1972. godine
isto tako slavni MYCIN ekspertni sustav za dijagnostiku bakterijskih infekcija i preporuku antibiotika i
njegovog doziranja u ovisnosti o težini pacijenta. Temeljio se na 600 pravila, a rezultati su bili bolji od
rezultata dijagnostike koju bi dao mlađi doktor. Tu je i ELIZA razvijena na MIT-u, prvi program za
obradu prirodnog jezika koji je glumio psihoterapeuta. Lotfi Zadeh 1965. godine postavlja temelje
neizrazite logike, ali se u ovoj prvoj fazi još nije vidjelo koji će ona imati utjecaj na primjenu inteligentnih
tehnologija u svakodnevnom životu.
Tijekom početne entuzijastičke faze istraživanja istraživači su obećavali puno više negoli su
uspjeli napraviti. Poznata je izjava Simona da će za 10 godina računalo postati šahovski velemajstor. To
se međutim nije ostvarilo, ali se ostvarilo nakon 40 godina, tako da je nakon faze velikih očekivanja
slijedila faza realnosti u kojoj se nastavilo istraživati, ali možda ne više uz toliko spektakularne najave.
Formulirale su se metode rješavanja zadataka koje su nazvane slabe metode o kojima govorimo
u sljedećem poglavlju, a istraživači su postali svjesni činjenice da je ključan element sustava umjetne
inteligencije znanje (engl. Knowledge), ali isto tako da sustav koji ima pohranjeno znanje ne mora nužno
pokazivati sva svojstva inteligencije o kojem se govorilo u prvoj fazi razvoja. Uvodi se pojam sustava
temeljnih na znanju (engl. KBS – Knowledge Based Systems) kao šire i općenitije kategorije, pa se
istraživanja šire na problematiku prikupljanja, formalne pohrane i pretraživanja znanja s ciljem
rješavanja određenog kompleksnog problema. Zbog toga se ova faza i zove faza sustava temeljenih na
znanju. Ovo je doba kada se intenzivno razvija i računalna lingvistika, a važna je i po tome što je 1975.
godine Minsky postavio ideju pohrane znanja u okvirima (engl. Frames), a 1970. godine Colmerauer i
njegovi suradnici sa Sveučilišta u Marseille-Aix uvode novi programski jezik nazvan PROLOG
(PROgraming in LOGic) koji vrlo brzo uz Lisp postaje temeljni jezik umjetne inteligencije. Na Queen
Mary College u Londonu 1975. godine Mamdani i Assilian realizirali su prvu praktičnu primjenu
neizrazite logike u automatskom vođenju (engl. Fuzzy Control) nakon čega slijedi intenzivni razvoj ovog
područja i masovna primjena.
Osamdesete su doba kada se umjetna inteligencija komercijalizira pa počinje faza kada
umjetna inteligencija postaje industrija koja traje do danas. Na tržištu je sve više komercijalnih
proizvoda – često se ističe primjer tvrtke Digital Equipment Corporation koja je 1986. godine primijenila
stručni sustav na konfiguriranju novih računala i uštedjela (prema procjeni kompanije) više od 40
milijuna američkih dolara. Skoro svaka veća kompanija u Sjedinjenim državama osniva svoju grupu za
umjetnu inteligenciju, pa je primjerice Du Pont koristio preko 100 stručnih sustava (a razvijao 500 novih)
koji su mu godišnje donosili 10 milijuna američkih dolara uštede. Japanci najavljuju razvoj tzv. Pete
generacije računala koji bi trebali uključivati jezike umjetne inteligencije, a ekonomski stručnjaci
procjenjuju da je umjetna inteligencija kao industrija 1980. godine počela s godišnjim obrtom sredstava
u vrijednosti od nekoliko milijuna dolara, da bi već 1988. godine dosegla preko milijardu.
S jedne strane umjetna inteligencija postaje industrija, ali se otvaraju i brojna nova pitanja. Hans
Moravec (1948. – ) s Instituta robotike Carnegie Mellon University 1980. godine otkrio je paradoks koji
se po njemu naziva Moravecov paradoks. Najkraće kazano sastoji se u tome da rasuđivanje na visokoj
razini zahtijeva malo računanja, a računanje na niskoj razini razumijevanja senzorskih poticaja i
djelovanja na izvršne uređaje (aktuatore) zahtijeva velike računalne resurse. Moravec je u jednom od
svojih radova (Moravec, 1988.) napisao: „relativno je lako napraviti računala koja pokazuju performanse
na razini odraslih osoba na testovima inteligencije ili igranju dame, ali je teško ili gotovo nemoguće dati
im vještine jednogodišnjaka kada se radi o percepciji i mobilnosti”. Ovo je pokrenulo potpuno novi pravac
u umjetnoj inteligenciji, umjetnu inteligenciju temeljenu na ponašanju, koju smo već spominjali, a
posebno u istraživanjima Rodneya Brooksa (1954. – ) i njegove supsumcijske arhitekture. Ovaj se
smjer umjetne inteligencije zove Nouvelle AI, a kako je Brooks kazao (Brooks, 2002.): „Nema spoznaje.
Samo osjećanje i djelovanje.” (engl. „No cognition. Just sensing and action.”)
Koncem osamdesetih godina prošloga stoljeća vraća se interes za neuronske mreže te počinje faza
povratka umjetnih neuronskih mreža koja isto tako traje do danas. Umjetne neuronske mreže
intenzivno su se izučavale pedesetih godina 20. stoljeća. Prvi put ih spominju 1943. godine
neuroznanstvenici Warren S. McCulloch i logičar Walter Pitts, a popularnost im raste nakon što je
1949. godine Donald Hebb (1904. – 1985.) postavio temeljni zakon učenja umjetnog neurona poznat kao
Hebbovo pravilo. Međutim, umjetne neuronske mreže se koncem 1980-ih godina ne vraćaju samo zbog