
3 RJEŠAVANJE ZADATAKA METODAMA PRETRAŽIVANJA
c – cijena prijelaza iz jednog čvora u drugi c(i,j) korištenjem neke od akcija iz skupa A
s
0
– početno stanje
S
g
– skup svih ciljnih stanja {s
gj
} u biti podskup skupa S (Sg ! S) – treba biti najmanje jedno
ciljno stanje s
g
, ali ih može biti i više
h
0
– heuristička funkcija koja je poznata na početku i pomaže u usmjeravanju postupka
pretraživanja.
Pogledajmo nekoliko primjera:
Slagalica 3 x 3 (slika 3-2)
Prostor pretraživanja gradimo devetorkama brojeva kojima prikazujemo pojedino stanje
slagalice. Za prazno mjesto koristimo 0. Na primjer, početno stanje s
0
je (8, 0, 6, 5, 4, 7, 2, 3, 1) i imamo
samo jedno ciljno stanje s
g
(0, 1, 2, 3, 4, 5, 6). Prostor pretraživanja može činiti ukupno 181440 različitih
kombinacija (|S| = 9!/2).
Dozvoljene akcije su pomak lijevo, desno, dolje i gore na mjesto gdje se nalazi 0, s tim da su sve
dozvoljene jedino ako je 0 na 5. mjestu u prikazu stanja slagalice. Ako je 0 na rubovima slagalice (na 1.,
3. 7. i 9. mjestu), dozvoljena su samo dva poteza lijevo (ili desno) ili gore (ili dolje). Treća je situacija kada
je 0 na rubu u sredini (na 2. , 4. , 6. i 8. mjestu) i kada su moguća tri poteza. Na primjer, dvije dozvoljene
akcije kada je 0 na 1. mjestu možemo prikazati implikacijama:
(0, x, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?) → (x, 0, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)
(0, ?, ?, x, ?, ?, ?, ?, ?) → (x, ?, ?, 0, ?, ?, ?, ?, ?)
Ukupno postoje 24 ovakve akcije koje uključuju sve moguće poteze, ovisno o tome gdje se 0 nalazi.
U ovom slučaju |A| = 24.
Cijena prijelaza c je 1 (sve su akcije jednako vrijedne).
Faktor grananja b kod ovog zadatka je 2, 3 ili 4 (b
∈
{2,3,4}).
O heurističkoj funkciji za ovakav tip zadatka kasnije će biti više govora. Ona pomaže u
usmjeravanju postupka pretraživanja.
Problem najkraćeg puta na primjeru otoka Brača (slika 3-8)
Prostor pretraživanja čini 8 naselja otoka Brača: Supetar (S), Donji Humac (A), Nerežišća (B),
Splitska (C), Pučišća (D), Pražnice E), Gornji Humac (F) i Sumartin (G), tako da se u svakom čvoru nalazi
jedno od slova koja predstavljaju ova naselja.
Početno stanje s
0
je naselje Supetar (S), a ciljno stanje s
g
naselje Sumartin (G). Cilj smo dosegli
ako se u nekom od novootvorenih čvorova pojavi G.
Dozvoljene akcije definirane su slikom 3-8 koja prikazuje iz kojeg se grada može ići u koji, a
možemo ih definirati i tablicom 3-1 koja ujedno daje i cijenu (c) prijelaza iz jednog čvora prostora
pretraživanja u drugi.
Tablica 3-1. Dozvoljene akcije (operatori prijelaza) u zadatku najkraćeg puta na otoku Braču gdje X znači da ne
postoji direktni put između naselja